Predica la Duminica a VI-a dupa Rusalii
(Vindecarea slabanogului din Capernaum) - Sf. Nicolae
Velimirovici
Astazi
auzim din Evanghelie ca Domnul, la intoarcerea din calatoria de pe malul
rasaritean a Lacului Ghenezaret a vindecat pe barbatul paralizat, iertandu-i
acestuia pacatele si indepartand boala. Astfel,
in foarte scurt rastimp, Hristos a savarsit trei lucrari mari, trei minuni
uimitoare, semne limpezi ale venirii lui Dumnezeu intre oameni. In scurt timp
Domnul a dezvaluit oamenilor trei
binecuvantari negraite: puterea Sa asupra firii, puterea Sa asupra demonilor si
puterea Sa asupra pacatului si a
bolii, si acestea sunt trei mari prilejuri de bucurie pentru oameni. Lanturile
cu care ne inlantuie natura sunt cumplite; cine nu se va bucura sa scape de ele?
Dar si mai cumplite sunt lanturile cu care ne leaga demonii, si cu care ne
biciuie pana ajungem la nebunie;
cine nu se bucura sa fie izbavit de cei mai mari dusmani ai sai? Lanturile cu
care ne leaga pacatul, facandu-ne
robi naturii, demonilor si bolii, sunt lanturile primordiale cu care omul
singur se infasoara inca de la inceput, indaratnicindu-se sa nu asculte de
Ziditor si sa nu se smereasca in fata Lui. O, muritorilor, care dintre voi nu
s-ar bucura sa fie izbavit de aceste lanturi infasurate pe dedesubtul tuturor
celorlalte legaturi care va inrobesc.
Slabanogul
era atat de bolnav, incat nu numai ca nu era in stare sa vina singur la Iisus,
dar nici sa se dea jos de pe pat nu putea, asa ca rudele si prietenii l-au scos
din casa sa cu pat cu tot si l-au adus la Hristos. Starea deznadajduita a
bolnavului se mai vede si din faptul ca trebuia sa fie carat de patru barbati,
ca sa fie tinut bine si sa nu fie zguduit prea tare. Ajungand la casa unde Se
afla Iisus, cei patru au vazut ca era atata lume stransa acolo incat ar fi fost cu
neputinta sa intre. Atunci s-au hotarat sa desfaca acoperisul si sa lase patul
cu bolnavul zacand drept in fata lui Hristos. In clipa aceea, Domnul vorbea cu
oamenii si-i invata. El nu pierdea nici o clipa: dupa fapta vedea cuvantul; dupa
cuvant urma fapta. Si cu fapta, si cu vorba cauta sa-i faca pe oameni sa se
bucure de bine si sa creada in bine, si in El, cel mai mare aducator si
dezvaluitor al binelui.
A
vazut Domnul credinta lor, nu numai cand au coborat bolnavul inaintea Lui, ci
inca de cand au apucat patul cu bolnavul zacand si au pornit spre El. A cui
credinta? Doar a celor care il adusesera pe slabanog, sau si a bolnavului
insusi? Mai intai, desigur, este credinta celor ce l-au adus. Domnul putea
vindeca bolnavul numai si raspunzand credintei acestora. Sunt imprejurari cand
Hristos a savarsit minuni fara sa pomeneasca nimic de credinta bolnavului. La
urma urmelor, mortii pe care i-a inviat nu putea sa arate credinta pentru care
sa fie inviati. Nici cei din jurul acelora nu arata totdeauna cine stie ce
credinta. Nu se spune despre vaduva din Nain ca ar fi avut credinta, ci ca
plangea pentru fiul ei care murise. Dar se poate ca in clipa in care Dumnezeu
S-a indreptat spre durerea ei sa se fi desteptat intrinsa credinta. Marta si
Maria, surorile lui Lazar, nu aveau vreo credinta ca Hristos il va invia pe
fratele lor, care zacea mort de patru zile in mormant. Numai fruntasul Iair a
aratat credinta tare cand a venit la Hristos. Tot astfel, Hristos a vindecat
multi bolnavi pe moarte nu ca raspuns al credintei lor, ci credintei pe care o
aveau rudele sau prietenii acelora. Asa a vindecat pe sluga sutasului din
Capernaum, nu pentru credinta slugii bolnave ci pentru credinta sutasului, si pe
fiica femeii canaanence pentru credinta mamei sale., si pe multi lunatici si
nebuni, si surzi si muti, pentru credinta celor ce ii aduceau la El. Pe
indracitii gadareni i-a curatat de demoni si i-a vindecat fara credinta nici din
partea lor, nici din partea altcuiva, ci din mila si intru iconomia mantuirii,
ca sa trezeasca credinta in cei amortiti si s-o intareasca in cei
slabi.
Cei
care l-au adus pe slabanog aveau mare credinta. Ganditi-va numai cat se
primejduiau acesti oameni si ce caraghiosi se aratau ei in ochii vecinilor prin aceasta purtare nelalocul
ei! Ce rusinati ar fi ramas in ochii tuturor daca, dupa atata tevatura, ar
fi avut sa care inapoi pe
bolnavul nevindecat!
Prin
cuvintele spuse fariseilor, Domnul a vrut sa spuna: "Ce-i mai usor sa faci: sa
ierti pacatele cuiva sau sa-l ridici sanatos din patul pe care zacea bolnav?"Si
o fapta si alta sunt cu neputinta omului de rand. Oricum, mai de trebuinta este
sa-i ierti unui bolnav pacatele decat sa-l ridici in picioare. Pacatul e in chip
virtual cauza bolii, atat a celei sufletesti cat si trupesti. Abateri de la
aceasta lege apar doar cand Dumnezeu ingaduie sa cada asupra unui drept boala
trupeasca, dupa inteleapta Sa pronie, cea mai buna pilda fiind dreptul Iov.
Legea insa este, de la intemeierea lumii, ca pacatul izvoraste toata boala. Iar
cine poate nimici pacatul in omul bolnav cu atat mai lesne ii va putea vindeca
trupul.
In
vreme ce scribii huleau in inimile lor asupra lui Hristos, ceilalti din multime,
cu mintile si inimile inca neintunecate de desertaciunile lumesti, se minunau si
slaveau pe Dumnezeu pentru fapta
nemaipomenita ce se savarsise inaintea ochilor lor. Multimea aceasta care se
minuna si slavea pe Dumnezeu era cu mult mai buna decat carturarii cei stramti
la minte, si erau cu mult mai
aproape de adevar si de bine decat erau paganii gadareni care vazand minunea nu
laudasera pe Dumnezeu.
Ceea
ce n-au cunoscut multimile acelea, cunoastem noi fiindu-ne dat sa vedem prin
Biserica. Suntem invataceii bucuriei intru bine, pentru ca tot binele de la
Dumnezeu este, de la Izvorul
datator de viata al vesnicei
bucurii. Bucuria aceasta va deschide ochii nostri ca sa vedem plinatatea
adevarului intru Iisus Hristos Domnul nostru; ne va deschide buzele ca sa-L
slavim pe El, Fiul lui Dumnezeu, singurul Mantuitor si Iubitor de oameni. A Lui
este slava si lauda, impreuna cu Tatal si cu Sfantul Duh, Treimea ce deofiinta
si nedespartita, acum si pururi si in vecii vecilor. Amin