"Sluga vicleana, toata datoria aceea ti-am iertat-o, fiindca
m-ai rugat.
Nu se cadea, oare, ca si tu sa
ai mila de cel īmpreuna sluga cu tine?"
(Matei 18, 32-33)
Iubiti
credinciosi,
Sfīnta si dumnezeiasca
Evanghelie de azi ne arata datoria de a ierta pe cei ce ne gresesc. Domnul
nostru Iisus Hristos, ne īnvata ca toata Legea si proorocii, se reazema pe doua
porunci, adica sa iubim pe Dumnezeu si pe aproapele nostru (Matei 22, 37-40).
Mila este una din faptele bune care izvoraste din dragoste, dupa marturia
Sfīntului Apostol Pavel, care zice: Dragostea se milostiveste (I Corinteni 13,
4). Cine nu are mila de fratele sau este semn ca acela nu are dragoste si
petrece īn īntunericul urii de frati (I Ioan 2, 9-11; 4, 20).
Dragostea lui Dumnezeu catre noi
se aseamana cu dragostea parintilor pentru fiii lor (Deuteronom 1, 37-45; Isaia
49, 15; 66, 13). Precum un tata si o mama buna īsi iubesc pe fiii lor si, ori de
cīte ori ar gresi ei, daca se īntorc si cer iertare, īi iarta si īi mīngīie, asa
este si dragostea lui Dumnezeu spre noi, care sīntem fiii Sai (Ioan 1, 12) si
asa ni se cuvine sa fim cu dragostea si cu mila fata de cei ce ne gresesc noua.
Mīntuitorul nostru Iisus Hristos, fiind pironit pe cruce, S-a rugat pentru cei
ce L-au rastignit spunīnd: Parinte, iarta-le lor ca nu stiu ce fac (Luca 23,
34).
Toate faptele bune de le va avea
cineva, daca nu are dragoste, nu are nimic (I Corinteni 13, 1-2). Fiul lui
Dumnezeu venind īn lume, din nemarginita Sa bunatate, cu dragoste si mila pentru
noi (Efeseni 3, 18-19), a desfiintat deosebirea īntre vrajmasi si prieteni si
ne-a dat porunca sa iubim pe vrajmasii nostri, sa binecuvīntam pe cei ce ne
blestema, sa ne rugam pentru binele celor ce ne vatama si ne prigonesc si sa
facem bine celor ce ne urasc (Matei 5, 44). Dupa marturia acestei īnvataturi nu
avem voie sa urīm pe nimeni, ci pe toti cei ce ne gresesc sa-i iubim si sa le
iertam greselile, chiar daca ne-ar face cel mai mare rau.
Sa ne aducem aminte ca Dumnezeu
din a Sa nemarginita bunatate ploua peste cei drepti si peste cei nedrepti, si
rasare soarele Sau peste cei buni si peste cei rai (Matei 5, 45). De aceea
sīntem si noi datori a face bine tuturor si a ierta greselile celor ce ne
gresesc (Matei 6, 12; I Tesaloniceni 5, 15), purtīnd neputintele altora
(Galateni 6, 2; Efeseni 4, 2). Asa ne īndeamna si Sfīntul Apostol Pavel, zicīnd:
Fiti buni īntre voi si milostivi iertīnd unul altuia, precum si Domnul v-a
iertat voua, īn Hristos (Efeseni 4, 32). Īn alt loc zice: Īngaduiti-va unul pe
altul, iertīnd unul altuia; iar daca cineva are vreo plīngere īmpotriva cuiva,
dupa cum Hristos v-a iertat voua, asisderea iertati si voi (Coloseni 3,
13).
Asadar, fratii mei, aducīndu-ne
aminte de iubirea lui Dumnezeu fata de noi, care pururea gresim īnaintea Lui, sa
ne silim si noi dupa a noastra putere sa iertam īntotdeauna pe cei ce ne gresesc
noua (Ioan 13, 34). Dragostea de Dumnezeu nu se poate arata īntre noi fara de
iubirea dintre noi si fara iertarea celor ce ne gresesc noua (I Ioan 3, 17; 4,
20-21).
Iubiti
credinciosi,
Sa ascultam acum pe Sfīntul
Efrem Sirul, care, vorbind despre iertarea celor ce ne gresesc, de care atīrna
si iertarea pacatelor noastre, zice asa: "Bine a zis Domnul: ca sarcina Mea este
usoara! Ca ce greutate si ce osteneala este a lasa noi fratelui nostru greselile
cele usoare si de nimic vrednice, spre a ni se ierta si noua cele ale
noastre..." Si mai departe zice: "Nu am zis sa-Mi aduceti bani, sau tapi, sau
post, sau priveghere, ca sa ziceti: Nu am sau nu pot! Ci ceea ce este lesnicios
si usor si scurt ne-a poruncit, zicīnd: Tu iarta fratelui tau greselile lui si
Eu īti iert pe ale tale! Tu īnsa nici greselile nu ierti, poate putini bani doi
sau trei dinari iar Eu nenumarati talanti īti daruiesc tie. Tu nu mai ierti
nimic daruindu-i; iar Eu īti dau tie vindecare si īmparatie īti daruiesc. Si
darul tau atunci īl primesc cīnd te īmpaci cu cel ce īti vrajmaseste tie, cīnd
nu ai vrajba asupra cuiva īntru mīnia ta. Cīnd ai pace si dragoste catre toti,
atunci rugaciunea ta este bine primita si prinosul tau bine placut si casa ta
este blagoslovita si tu esti fericit. Daca tu cu fratele tau nu te īmpaci, cum
ceri iertare de la Mine?
Cuvintele Mele le calci si ceri
iertare de la Mine? Eu, Stapīnul tau īti poruncesc si tu nu iei aminte? Apoi cum
īndraznesti sa aduci catre Mine rugaciune si jertfa? Caci precum tu īti īntorci
fata de catre fratele tau, asa si Eu despre rugaciunea ta si de la darul tau voi
īntoarce ochii Mei" (Cuvīnt pentru dragoste, tom III, pag. 31-33, M-rea Neamt,
1823).
Dumnezeiescul parinte Isaac
Sirianul, conglasuind cu Sfīntul Efrem, arata ca nu primeste Dumnezeu rugaciunea
noastra, daca noi avem ura si nu vom ierta pe cei ce ne gresesc noua, ca iata ce
zice: "Samīnta pe piatra este rugaciunea celui ce are pomenire de rau asupra
fratelui sau" (Cuvīnt 58, pag. 297, M-rea Neamt, 1818). Asadar, frati crestini,
sa luam aminte cu toata frica de Dumnezeu la cuvintele acestor sfinti parinti,
care se reazema pe cuvintele Mīntuitorului nostru Iisus Hristos, Care a zis īn
Sfīnta Sa Evanghelie: De veti ierta oamenilor greselile lor, va ierta si voua
Tatal vostru Cel ceresc, iar de nu veti ierta oamenilor greselile lor, nici
Tatal vostru Cel ceresc nu va ierta voua greselile voastre (Matei 6,
14-15).
Fratii mei, daca credem ca
acestea sīnt cuvintele si poruncile Mīntuitorului nostru Iisus Hristos, si ca
niciodata gura Lui nu poate sa spuna neadevar, El fiind fiinta adevarului, apoi
sa ne dam seama ca niciodata nu vom primi iertarea de la Dumnezeu, atīta vreme
cīt vom fi īnvrajbiti cu oamenii si "nu vom ierta din toata inima pacatele si
greselile fratilor nostri" (Marcu 11, 25). Nimeni sa nu creada ca, cu darurile
sale sau cu slujbele ce le da la sfīnta biserica, se va putea īmpaca cu Dumnezeu
si va lua iertare de pacatele sale, mai īnainte de a se īmpaca si a se ierta cu
cei ce au fost īnvrajbiti.
Acest adevar ni-l arata Īnsusi
Hristos Domnul cīnd zice īn Sfīnta Evanghelie: De-ti vei aduce darul tau la
altar si acolo īti vei aduce aminte ca fratele tau are ceva asupra ta, lasa
darul tau īnaintea altarului si du-te de te īmpaca cu fratele tau, apoi vina si
adu darul tau (Matei 5, 23-24).
Nu numai darul nostru nu-l
primeste Dumnezeu mai īnainte de a ne īmpaca cu aproapele nostru, ci nici
rugaciunea noastra n-o primeste ca zice: Cīnd stati de va rugati, iertati tot ce
aveti asupra cuiva, ca si Tatal vostru Cel din ceruri sa va ierte voua greselile
voastre (Marcu 11, 25). Acelasi lucru ne īnvata Mīntuitorul si īn rugaciunea
domneasca Tatal nostru, pe care o rostim zilnic, dimineata si seara: Si ne iarta
noua greselile noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri (Matei 6, 12).
Daca nu iertam noi mai īntīi pe fratii nostri, nici Tatal nostru ceresc nu ne va
ierta pacatele noastre. Iertarea este o conditie obligatorie pentru mīntuirea
omului, a lumii īntregi. Iertarea sta la temelia pacii din inima si a
cunostintei fiecaruia dintre noi. Iertarea salveaza familia de divort si
distrugere, salveaza rudele de cearta si judecati, salveaza lumea de razboaie,
de ura si de moarte.
Īnsa nimic nu-i mai greu pentru
noi oamenii decīt sa iertam pe cei ce ne-au jignit, ne-au defaimat sau ne-au
pagubit. Pentru un cuvīnt de ocara, pentru un lucru de nimic, pentru o mica
paguba, unii crestini traiesc īn cearta, si chiar īnjura, ani de zile. Ba ajung
la judecata si la fapte de razbunare, īncīt nici preotul din parohie, nici
rudele, nici batrīnii satului, nici boala si frica mortii nu le īnmoaie inima sa
se ierte, sa se īmpace unii cu altii. De aceea nu putini mor certati īntre ei,
spre vesnica lor osīnda. Ca dupa moarte nimeni nu mai poate face nimic pentru
mīntuirea lui.
Aceasta stare grea de ura si
razbunare dintre oameni, care duce pe acei care nu iarta la moarte, o arata
Hristos foarte clar īn pilda din Evanghelia care s-a citit astazi. Īmparatul
care ia socoteala slugilor sale este Īmparatul Hristos care ne va judeca pe toti
la sfīrsitul veacurilor. Datornicul care datoreaza Īmparatului ceresc zece mii
de talanti este fiecare dintre noi, care datoram lui Hristos pocainta, lacrimi,
milostenie si iertare pentru multimea pacatelor pe care le-am
facut.
Dar īn timp ce Dumnezeu, ca un
tata bun, ne iarta toata datoria, adica toate pacatele, noi oamenii nu iertam pe
cei ce ne-au gresit putin, ci le cerem datoria cu dobīnda. Iar daca nu ne īntorc
datoria ne razbunam pe ei, īi dam īn judecata, le dorim raul, nu-i iertam pīna
la moarte. De aceea si Dumnezeu se supara pe cei care nu iarta pe aproapele, ci
traiesc īn ura si razbunare, si le va zice la judecata: Sluga vicleana, toata
datoria aceea ti-am iertat-o adica toate pacatele pentru ca M-ai rugat. Nu se
cadea oare ca si tu sa ai mila de cel īmpreuna sluga cu tine, precum si Eu am
avut mila de tine? Si mīniindu-se stapīnul lui, l-a dat pe mīna chinuitorilor,
pīna ce-i va plati toata datoria (Matei 18, 32-34).
Auziti ce zice Hristos, Stapīnul
vietii si al mortii? Pe cei ce nu iarta pe aproapele lor, nici Dumnezeu nu-i va
ierta la judecata cea mare de apoi, ci īi va arunca īn chinurile iadului pentru
vecii vecilor. Ca daca īn viata nu ne pocaim, nici nu iertam, nici nu facem
milostenie si murim asa, nu vom avea iertare niciodata si nimeni nu ne va mai
scoate din vesnica osīnda.
Iubiti
credinciosi,
Cea mai mare virtute crestina
este iubirea. Ea este viata noastra si avem nevoie de ea ca de aer. De aceea,
spune Sfīntul Evanghelist Ioan: Dumnezeu este iubire. Iar iertarea, īmpacarea,
milostenia, cercetarea bolnavilor, primirea strainilor si altele asemenea sīnt
fiicele cele mai mari ale iubirii crestine.
Iubirea de Dumnezeu si iubirea
de aproapele, sīnt poruncile cele mai mari din Sfīnta Evanghelie care stau la
temelia mīntuirii noastre. De felul cum vom sti sa iertam, sa ajutam pe
aproapele, sa rabdam pe toti, sa facem pace, sa nu ne razbunam, de aceasta
depinde pacea noastra, bucuria vietii noastre, mīntuirea fiecaruia dintre
noi.
Dar ce sa faca acei crestini,
care īsi cer iertare de la cei cu care sīnt certati, dar aceia nu vor sa-i
ierte? Sa faca ce ne īnvata Sfintii Parinti. Īntīi sa se roage lui Dumnezeu
pentru īmblīnzirea vrajmasilor lor. Sa ceara sfatul duhovnicilor lor si sa le
respecte cuvīntul. Apoi sa-si ceara personal iertare de la cei cu care sīnt
certati, prin cuvintele: "Iarta-ma, frate, pentru toate cīte ti-am gresit si
Dumnezeu sa te ierte!" Iertarea sa se faca cel mai bine īn biserica, sau īn casa
unuia dintre ei, sau īn casa preotului. Daca cearta este veche si mare,
īmpacarea sa se faca īn prezenta preotului, si sa se īncheie cu o rugaciune de
multumire si chiar cu o masa crestineasca, sau acordarea reciproca de daruri.
Daca aproapele nu vrea sa ne ierte, sa urmam sfatul duhovnicului, sa cerem
iertare de trei ori si asa, daca nu ne mustra constiinta, ne putem īmpartasi cu
Sfintele Taine. Iar daca īnca sīntem tulburati si ne chinuie gīndurile de
razbunare, sa amīnam Sfīnta Īmpartasanie, ca sa nu ne fie spre osīnda. Smerenia
si rugaciunea curata ne ajuta cel mai mult la īmpacare. Cine urmeaza calea
aceasta, acela nu este departe de mīntuire!
Citim īn Pateric ca un calugar
tīnar s-a dus la un sihastru batrīn si i-a spus ca are vrajba asupra cuiva si
nu-l poate ierta nicidecum. Zadarnic l-a īndemnat batrīnul la iertare, ca
ucenicul nu voia sa-l ierte. Atunci duhovnicul a zis ucenicului: "Sa spunem
īmpreuna Tatal nostru, fiule!" Pe cīnd ucenicul zicea: "Si ne iarta greselile
noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri", batrīnul īi spuse: "Nu asa,
fiule! Ci sa zicem; Si nu ne ierta noua greselile noastre, precum nici noi nu
iertam gresitilor nostri!" Auzind aceasta ucenicul, a cazut īn genunchi si a
zis: "Iarta-ma, parinte, ca am gresit! Din clipa aceasta am iertat pe fratele
meu!"
Asa sa facem si noi, frati
crestini. Sa cerem iertare īntīi si sa iertam cu dragoste pe toti, ca sa fim si
noi iertati de Dumnezeu pe pamīnt si īn cer. Caci fara iertare nu avem mīntuire,
nici nu putem zice Tatal nostru.
Sa rugam pe Dumnezeul dragostei
si pe Fiul lui Dumnezeu, Care S-a rastignit pe cruce din dragoste pentru noi, sa
ne īmpace pe toti īn numele Sau, stiind ca dragostea nu moare niciodata!
Amin.
(Pr.
Arhim. Ilie Cleopa)