Ieromartirul Vavila si cu
el Cei Trei Tineri Urban, Prilidjan, Epoloniu si mama lor Cristodula au murit ca
martiri sub împaratul Decius (249-251). În timpul sederii sale în cetatea lor
Antiohia, împaratul a organizat cu mare pompa un festival în cinstea zeilor
pagâni.
În acelasi timp, sfîntul si de-Dumnezeu-tematorul Episcop al
Antiohiei, Vavila, slujea Sfînta Liturghie în biserica; se ruga pentru turma lui
si o învata cu curaj sa treaca prin toate suferintele pentru credinta în
Hristos. Dupa abominabila sa închinare la idoli, Decius, curios sa cunoasca
Sfintele Taine, a hotarît sa intre în biserica si prin vizita sa sa profaneze
locasul sfînt al Domnului.
Aceasta veste a ajuns la urechile episcopului, care a iesit în
întâmpinarea sa si a blocat intrarea în biserica pentru ca nu dorea sa îngaduie
împietate în casa lui Dumnezeu. Când împaratul a încercat sa se apropie de usile
bisericii, Sfântul Vavila l-a împins cu mâinile sale, încît împaratul a trebuit
sa renunte la intentia sa. El voia sa se razbune pe sfânt imediat, dar vazînd
multimea de crestini, i-a fost teama de o rascoala.
În ziua urmatoare împaratul, furios, dadu ordin sa se dea foc
templului crestin si sa fie adus în fata lui Episcopul Vavila. Când a fost
întrebat de ce insulta demnitatea imperiala, nu da voie împaratului sa intre în
biserica si nu îi respecta functia, sfântul episcop a raspuns : "Oricine s-ar
ridica împotriva lui Dumnezeu si vrea sa îi pîngareasca lacasul, nu e demn de
respect si a devenit dusmanul lui Dumnezeu".
Împaratul a cerut ca sfântul episcop sa se închine idolilor si
astfel sa ispaseasca pentru jignirea adusa împotriva lui, altfel sa fie
executat. Dupa ce s-a convins singur ca sfântul episcop mucenic avea sa ramâna
neclintit în credinta sa, el a ordonat comandantului militar Victorinus sa îl
lege în lanturi grele si sa îl conduca prin cetate cu rusine. Sfântul martir i-a
raspuns : "Împarate, pentru mine aceste lanturi sunt atât de onorabile pe cât
îti este tie coroana imperiala, si, suferind pentru Hristos, îmi e la fel de
usor de acceptat pe cît îti este tie puterea imperiala ; moartea întru Regele
Nemuritor îmi e la fel de placuta pe cît îti este tie viata".
În încercare cu Episcopul Vavila se aflau trei frati tineri, care
nu îl abandonasera nici în cele mai grele clipe. Vazîndu-i, împaratul a întrebat
: "Cine sunt acesti copii ?"
"Acestia sunt copiii mei duhovnicesti" raspunse sfîntul, "si i-am
crescut în piosenie, le-am dat o educatie, i-am calauzit în ale culturii, si
aici într-un trup marunt se afla înaintea ta acesti bravi tineri si crestini
desavârsiti. Pune-i la încercare si vei vedea".
Împaratul a încercat în tot felul de moduri sa îi ademeneasca pe
tineri si pe mama lor Hristodula sa renunte la Hristos, dar în zadar. Apoi,
cuprins de furie, a ordonat ca fiecare dintre ei sa fie biciuit cu atîtea
lovituri cîti ani aveau. Primul a primit douasprezece lovituri, al doilea, zece
si al treilea, sapte. Lasîndu-i pe mama si copii, tortionarul a conjurat din nou
pe episcop, spunîndu-i ca acei copii renuntasera la Hristos. Dar minciuna repede
a iesit la iveala si nu a reusit.
Apoi el a ordonat ca toti martirii sa fie legati de un copac si
arsi cu focul. Vazând curajul stoic al sfintilor, în cele din urma împaratul i-a
condamnat la moarte prin taierea capului cu sabia.
Tot în aceasta zi,
pomenirea Sfântului Vavila, dascalul de la Antiohia, împreuna cu cei de sub
ascultarea lui, optzeci si patru de copii, care de sabie s-au savârsit.
Împaratind Maximian la Nicomidia, crestinii se ascundeau din
pricina gonirii împotriva lor. Mergând cineva la împaratul, îi zise: "Împarate,
un batrân, anume Vavila, sade într-o camara ascuns si învata pe pruncii celor
nebuni sa nu cinsteasca pe zei, ci sa cinsteasca pe Cel rastignit". Si îndata
trimitând cu dânsul ostasi, au adus pe Vavila cu ucenicii lui înaintea
împaratului. Si-i zise împaratul: "De ce nu te închini la zeii la care se
închina toata lumea? De ce amagesti si pe prunci sa nu se închine la ei?" Iar
sfântul raspunse: "Zeii pagânilor, o, împarate, sunt demoni, iar Dumnezeul
nostru a facut cerurile; dar tu si cei ce sunt cu tine fiind orbi, nu vedeti
adevarul". Aceste cuvinte adusera pe împaratul si pe cei ce erau cu dânsul la
mânie, si au poruncit la patru ostasi sa-l bata cu pietre peste obraz, peste
coaste si peste vine, sa-i zdrobeasca umerii si gleznele, cu pietre, si, dupa
ce-i zdrobira toate încheieturile, îi pusera legaturi grele la grumaji si la
picioare si l-au bagat în temnita. Dupa aceea adusera pruncii, optzeci si patru
fiind la numar, parte barbateasca si femeiasca. Si a început împaratul a-i lua
cu cuvinte amagitoare, dar ei nu raspundeau, ci se întorceau unii la altii.
Vazând ca nu raspund, a osebit pe zece dintr-însii, cei mai mari la vârsta, si
le zise: "Iata voi ca niste întelepti supuneti-va poruncii mele, si faceti
jertfa la zei, si veti fi în palat cu mine, îndulcindu-va mai bine". Atunci
Amonie si Donat zisera împaratului: "Noi fiind credinciosi, nu jertfim la demoni
surzi si muti". Atunci a poruncit sa-i bata, si întorcându-se împaratul catre
ceilalti prunci, le-a zis: "Jertfiti cel putin voi, ca sa nu patiti mai rele
decât cele ce au patit acestia". Dar si ei striga: "Crestini suntem, si nu vom
jertfi; ci anatema sa fii tu si zeii tai". Atunci a poruncit sa-i bata si sa-i
bage în temnita, sa se chinuiasca de foame.
Iar a doua zi a poruncit sa spânzure pe dascalul lor, si pe
prunci, pe fiecare îl întreba, daca se leapada de Hristos si de dascalul lor. Si
vazând ca nu vor sa se lepede, a poruncit sa li se taie capetele tuturor
împreuna si dascalului. Mergând înainte sfântul la locul cel rânduit cu cei
optzeci si patru de ucenici ai sai, cânta: "Iata eu si pruncii pe care mi i-a
dat Dumnezeu". Si sosind la locul sfârsitului, dupa porunca împaratului, întâi
i-au taiat capul Sfântului Vavila, apoi au taiat si pe prunci. Iar unii
credinciosi mergând noaptea, si punând într-o corabioara moastele, le-au dus la
Bizant, le-au pus catre partea de miaza-noapte, afara din cetate, în trei sicrie
unde este satul ce se cheama Moni, dând lauda si multumire lui Dumnezeu.
Tot în aceasta zi,
pomenirea Sfintilor Teotim si Teodul care, dintre slujitorii chinuitori crezând,
în foc s-au savârsit.
Tot în aceasta zi,
pomenirea Sfântului Prooroc Moise, care cu pace s-a savârsit.
Acesta s-a nascut în Egipt si l-a luat din apa fiica lui Faraon si
l-a facut siesi fiu si l-a învatat toata întelepciunea egiptenilor. Înaintând el
cu vârsta si facându-se de patruzeci de ani, a ucis un barbat egiptean care
batea pe un evreu. Pentru aceea temându-se a fugit în pamântul Madiam. Si acolo
luându-si femeie pe Semfora, fata lui Iotor, i s-a aratat Dumnezeu în para
rugului. Si plinind acolo patruzeci de ani, din porunca lui Dumnezeu, s-a
pogorât la Egipt catre Faraon, ca sa-l faca sa libereze pe evrei sa aduca jertfa
lui Dumnezeu. Si devreme ce acela nu voia sa asculte, îndata a batut Egiptul cu
zece plagi si luând poporul cu Pronia si voia lui Dumnezeu, cu argint si cu aur,
si trecându-i Marea Rosie si învatându-i cu semne, i-a întarit cu Legea. Dar
pentru ca a mâniat pe Dumnezeu cu grairea împotriva, suindu-se în munte a murit,
fiind de 120 de ani, înainte de venirea lui Hristos cu 1485 de ani.
Tot în aceasta zi,
pomenirea Sfintei Ermiona, una din fiicele lui Filip Apostolul.
Sfântul Apostol Filip (praznuit pe 11 octombrie), care a botezat pe famenul Candachiei, a avut patru fiice, pe care
Evanghelistul Luca le marturiseste de proorocite si fecioare. Dintre acestea
Ermiona si Eutihia s-au dus în Asia cautând pe Teologul Ioan, si neaflându-l
caci se mutase, aflat-au pe Petronie, ucenicul lui Pavel Apostolul, si luând
învatatura de la dânsul, urma obiceiurilor lui. Iar Ermiona se deprindea cu
mestesugul doctoriei. Drept aceea venea multime multa, si lecuia pe toti,
chemând numele lui Hristos.
Trecând însa Traian împaratul asupra persilor, se arata sfânta ca
este crestina si aducând-o înaintea lui cauta sa o însele cu amagiri si sa o
desparta de Hristos. Dar de vreme ce nu voia sa se supuna, a poruncit ca sa o
bata peste obraz multe ceasuri. Iar Ermiona vazând pe Domnul sezând la judecata
în chipul lui Petronie, care îi graia si o întarea, socotea bataile ca o nimica.
Deci vazând împaratul întarirea si neînduplecarea gândului ei,
rusinându-se, a slobozit-o. Si de atunci, deschizând în Asia salasluire de
oaspeti, odihnea pe toti si-i lecuia si sufleteste si trupeste. Si Domnul se
preamarea în toate zilele de catre tot omul, cât a trait împaratul Traian.
Iar daca a murit el, împaratind Adrian, ginerele sau, si
înstiintându-se de cele despre sfânta, trimise slujitori de o adusera înaintea
lui si-i zise: "Spune-mi, batrâno, de câti ani esti, si de ce neam, si în ce
stare te afli?" Iar sfânta, raspunzând, zise: "Domnul meu Hristos stie de câti
ani sunt si de ce neam". Împaratul zise: "Dezbracati-o de haina ei si o bateti
fara de mila", zicându-i sa raspunda cu smerenie la cele ce o întreaba
împaratul; si asa au batut-o cumplit. Dupa aceea a supus-o la chinuri
îndelungate în caldari cu smoala, din care a ramas nevatamata. Si scotând-o a
grait ea catre împaratul: "Împarate! Domnul meu m-a întors spre somn în caldare,
si am vazut unde ma închinam marelui zeu Iraclie". Iar el bucurându-se îi
porunci sa intre în capiste. Atunci sfânta facând rugaciune întru sinesi catre
Iubitorul de oameni Dumnezeul nostru, îndata se facu tunet din cer, si cazând
jos la pamânt idolii care erau în capiste, se zdrobira si se facura pulbere. Si
iesind, sfânta zise împaratului: "Intra înauntru de ajuta zeilor, ca au cazut si
nu pot sa se scoale".
Intrând împaratul si vazând zdrobirea idolilor, a poruncit sa i se
taie cinstitul ei cap afara din cetate. Si luând-o Teodul si Timotei, au iesit
din cetate si neîngaduindu-i sa-si faca rugaciunea, s-au repezit cu obraznicie
asupra ei, dar li s-au uscat mâinile. Rugându-se atunci de sfânta, si crezând cu
tot sufletul în Domnul nostru Iisus Hristos s-au însanatosit, si au rugat pe
sfânta ca sa se roage pentru dânsii sa-si dea sufletele lor catre Domnul
înaintea ei. Si aceasta facându-se a raposat si ea cu pace, aproape de acelasi
loc. Si venind oarecare credinciosi binecinstitori, si luându-le moastele le
pusera în Efes în loc ales si însemnat, întru marirea Tatalui si a Fiului si a
Sfântului Duh.