Taina Inaltarii - Pr. Teofil Paraian
Preacuviosi parinti, stimati
studenti, ne-a ramas sa ne întretinem în seara aceasta cu gândul asupra celui
de-al patrulea eveniment care tine de persoana Mântuitorului nostru Iisus
Hristos si de mântuirea noastra, sa vorbim despre taina Înaltarii. Am vorbit
despre taina Întruparii, despre taina Jertfei, despre taina Învierii si acum
despre taina Înaltarii, despre evenimentul cel din urma din viata pamânteasca a
Mântuitorului nostru Iisus Hristos.
Si acest eveniment este si cunoscut si necunoscut, si stiut
si nestiut, si descoperit si nedescoperit si mai presus de toate este o taina.
Asa cum taina este Întruparea Fiului lui Dumnezeu, asa cum taina este Patimirea
Lui, asa cum taina este Învierea Lui, tot asa si Înaltarea este o taina. Pentru
ca ceea ce stim despre Înaltarea Mântuitorului este mai putin decât ceea ce nu
stim. Ceea ce stim, ca si despre celelalte taine, stim din învatatura Bisericii
si din practica Bisericii. Asa cum este sarbatoarea Întruparii Fiului lui
Dumnezeu care de fapt are doua sarbatori, si anume Buna Vestire si Nasterea dupa
trup a Domnului Nostru Iisus Hristos, Buna Vestire în 25 martie si sarbatoarea
Nasterii Mântuitorului din 25 decembrie, asa cum este o sarbatoare a Jertfei
Mântuitorului nostru Iisus Hristos Vinerea Mare, asa cum este sarbatoarea
Învierii Domnului nostru Iisus Hristos Sfintele Pasti si toate duminicile de
peste an, asa este si o sarbatoare a Înaltarii Domnului nostru Iisus Hristos
care se întinde pe parcursul a 9 zile. Începe cu sarbatoarea propriu-zisa, care
este si cu sarbatorire de nelucrare, si urmeaza apoi zile de pomenire ale
Domnului nostru Iisus Hristos la sfintele slujbe pâna în vinerea din saptamâna
urmatoare Înaltarii, care totdeauna cade joia. Deci vreme de 9 zile. Vreme de 9
zile prin slujbele Bisericii suntem îndrumati la gânduri în legatura cu
Înaltarea Domnului Iisus Hristos si vreme de 9 zile traim evenimentul acesta în
actualitatea lui.
În asa fel
sunt rânduite slujbele Bisericii noastre încât aduc în prezent lucruri din
trecut. Cele ce s-au întâmplat odinioara le aduc în actualitatea noastra si ne
dau prilejul sa ne referim la ele, sa ne raportam la ele exact cum s-au raportat
cei care au fost martori ai evenimentelor respective. Sfânta noastra Biserica,
prin rânduielile ei, ne tine atenti în legatura cu evenimentele pe care le
sarbatorim, ne da prilejul sa ne cercetam pe noi însine, sa ne cunoastem
credinta pe care o avem în evenimentele respective si sa fim martori ai acelor
evenimente pe care le credem. Asa se face ca devenim si martori ai Înaltarii
Domnului nostru Iisus Hristos asa cum suntem martori ai Învierii, ai Jertfei, ai
Întruparii Domnului nostru Iisus Hristos.
Si aceasta se potriveste mai ales la Înaltarea
Mântuitorului când Domnul Hristos le-a spus ucenicilor: "Îmi veti fi Mie martori
în Ierusalim, în toata Iudeea si Samaria si pâna la marginea pamântului" (Fapte
1, 8). E ultimul eveniment din viata de pe pamânt a Mântuitorului si fiind
ultimul eveniment este, am putea zice, si evenimentul rezumat, un eveniment în
care se rezuma toata viata pamânteasca a Domnului Hristos. Asa ca nu e de mirare
ca în legatura cu acest eveniment se pune si problema marturiei. De fapt
marturie despre Înaltarea Domnului nostru Iisus Hristos o dam toti credinciosii,
asa cum si marturie despre celelalte evenimente, mai ales marturie despre
Învierea Domnului Hristos dam toti cei care credem în Înviere, tot asa si
marturie despre Înaltarea Domnului Hristos dam toti cei care credem în Înaltare.
Dar de altfel nu numai despre
Înaltare. Când zice Domnul Hristos "Îmi veti fi Mie martori" înseamna: veti
marturisi credinta în Mine, în tot ceea ce tine de Mine si în tot ce tine în
acelasi timp de voi, pentru ca toate câte s-au facut, s-au facut pentru a
noastra mântuire. În Crez si spunem ca Fiul lui Dumnezeu S-a Întrupat pentru noi
si pentru a noastra mântuire, ca Rastignirea Domnului Hristos s-a întâmplat
pentru noi si fara îndoiala ca si celelalte evenimente si pentru noi s-au
întâmplat, nu numai pentru Mântuitorul Însusi.
Temei pentru credinta în Înaltarea Domnului nostru Iisus
Hristos gasim în Sf. Evanghelie de la Marcu, în versetul 19 din capitolul 16,
unde se spune ca Iisus S-a Înaltat la cer si a sezut de-a dreapta Tatalui.
Aceasta afirmatie din Evanghelie este de fapt credinta pe care au avut-o cei
care au stiut despre Înaltarea Domnului Hristos, si înainte de a fi Evanghelia a
fost credinta în acest eveniment, si înainte de a fi scrisa Evanghelia de la
Luca, care fara îndoiala ca la început a fost o scriere la care au ajuns putini.
În orice caz Sf. Evanghelist Luca nu a avut în vedere Evanghelia pe care a
scris-o ca o carte de circulatie, ci a avut-o în vedere ca o carte adresata unei
anumite persoane pe care a informat-o despre cele petrecute în legatura cu
Domnul Hristos, si cuprinde în Evanghelia sa, în câteva versete, foarte pe
scurt, si cele în legatura cu Înaltarea Domnului Hristos. În Sf. Evanghelie de
la Marcu este un singur verset, în Sf. Evanghelie de la Luca sunt câteva versete
din cap. 24. Sf. Evanghelist Luca doar relateaza Înaltarea, nu face nici o
apreciere asupra Înaltarii, nu face aprecieri de teologie, adânciri, ci doar
prezinta evenimentul si reia cele în legatura cu Înaltarea Domnului Hristos si
în Faptele Apostolilor, la începutul cartii în cap. 1, unde sunt câteva versete
lamuritoare în legatura cu Înaltarea Domnului Hristos. Însa cele scrise de sf.
evanghelisti au ajuns la cunostinta oamenilor dupa ce s-au raspândit cartile
respective, Evangheliile. Ori înainte de aceasta, Biserica a învatat. Sf.
Apostol Pavel în Epistola I catre Timotei are cuvântul ca e mare taina
crestinatatii, Dumnezeu S-a aratat în trup, S-a îndreptat în Duhul, S-a vestit
de îngeri, S-a propovaduit între neamuri, S-a crezut în lume si S-a înaltat
întru slava (I Timotei 3, 16). Deci si Înaltarea este cuprinsa în aceste cuvinte
ale Sf. Apostol Pavel. Bineînteles ca si Epistola I catre Timotei a fost o carte
ocazionala si o carte care nu a avut circulatie foarte repede si o circulatie
foarte mare.
Faptul
încredintarii despre Înaltarea Domnului nostru Iisus Hristos se datoreste
propovaduirii crestine din constiinta Bisericii, din propovaduirea însasi, din
propovaduirea nescrisa. Pâna la urma s-a ajuns sa avem si niste documente scrise
si e bine si ne bucuram de ele, dar, cum am spus si alta data, Biserica ar fi
existat si fara Evanghelie, prin propovaduirea vie.
Sf. Evanghelist Luca în relatarea sa despre Înaltarea
Domnului Hristos spune ca Domnul Hristos i-a luat pe ucenicii Sai, i-a dus spre
Betania si acolo Si-a ridicat mâinile, i-a binecuvântat si pe când îi
binecuvânta, S-a departat de ei si S-a înaltat la cer (Luca 24, 50-51). Atât
spune despre Înaltarea propriu-zisa. În legatura cu Înaltarea mai afirma Sf.
Evanghelist Luca si ca ucenicii s-au închinat Mântuitorului si apoi s-au întors
în Ierusalim cu bucurie mare si erau totdeauna în templu, laudând si
binecuvântând pe Dumnezeu (Luca 24, 52-53). Asta e tot ce scrie Sf. Evanghelist
Luca în Evanghelia de la Luca. Domnul Hristos S-a înaltat la cer - e foarte
important sa retinem lucrul acesta - binecuvântând. Si e important sa stim si sa
retinem ca Sf. Evanghelist Luca nu se multumeste doar cu o apreciere fugitiva
asupra faptului ca Domnul Hristos S-a înaltat binecuvântând, ci adauga îndata:
"Si pe când îi binecuvânta S-a departat de ei si S-a înaltat la cer". Am putea
zice ca e un fel de atentionare. Ar fi o informare si o atentionare. Informarea
ca Domnul Hristos Si-a ridicat mâinile si i-a binecuvântat pe cei care erau de
fata. Nu au fost multi de fata, au fost ucenicii Mântuitorului nostru Iisus
Hristos si poate au mai fost si altii, nu ni se spune, în orice caz Biserica
învata ca a fost de fata si Maica Domnului. Si dupa ce informeaza ca Si-a
ridicat Domnul Hristos mâinile si a binecuvântat pe cei care erau de fata, mai
zice o data: "Si pe când îi binecuvânta, - atentionând, fiti atenti, ultimul
gest pe care l-a facut Fiul lui Dumnezeu întrupat aici pe pamânt este acela ca
i-a binecuvântat pe oameni - S-a despartit de ei si S-a înaltat la cer".
Sa stiti ca mie îmi place foarte,
foarte mult lucrul acesta. Sunt trei lucruri la care am cea mai mare aderenta
din Evanghelie, din Noul Testament. Si anume: pescuirea minunata, prezentata în
Sf. Evanghelie de la Luca în cap. 5, spalarea picioarelor, prezentata de Sf.
Evanghelist Ioan în cap. 13 din Evanghelia sa si Înaltarea la cer a Domnului
Hristos, prezentata de Sf. Evanghelist Luca la sfârsitul Evangheliei sale, în
cap. 24. Acestea sunt trei evenimente fata de care am cea mai mare raportare din
Noul Testament. Bineînteles ca nu selectam si nu pe unele le luam si pe altele
le lasam, dar daca e vorba sa raspund la întrebarea care sunt evenimentele din
Noul Testament la care am eu cea mai mare aderenta, sunt acestea.
Pescuirea minunata. De ce? La pescuirea minunata se arata
începutul uceniciei care consta în plecarea cu mintea. Nu exista ucenicie
adevarata fata de nimeni, deci nici fata de Domnul Hristos, fara a te pleca cu
mintea în fata maestrului, în fata învatatorului. Cine nu se pleaca cu mintea,
nu se pleaca nici cu viata. Am putea zice asa, cu o expresie mai obisnuita: cine
sta tapan în fata îndrumatorului, nu poate fi modelat niciodata de îndrumator.
În istorisirea despre pescuirea minunata din cap. 5 din Sf. Evanghelie de la
Luca se atrage atentia asupra acestui lucru prin relatare, nu prin apreciere.
Aprecierile le facem noi. Si anume, se spune ca Domnul Hristos era pe malul
lacului Ghenizaret, era multime de oameni adunata într-o dimineata, pe când cei
care au încercat sa pescuiasca si nu au prins nimic îsi spalau mrejile, semn ca
trebuiau sa lase lucrarea de pescuire si sa plece. Si atunci Domnul Hristos a
zis lui Simon, dupa ce a stat în barca lui si a propovaduit de acolo, de pe apa,
multimilor care erau pe tarm, a zis: "Mâna la larg si lasati mrejile spre
pescuire". Si atunci Sf. Apostol Petru de mai târziu, Simon de atunci, a zis:
"Învatatorule, toata noaptea ne-am trudit si nu am prins nimic, dar, pentru
cuvântul Tau, arunc mreaja în mare". E ca si când ar fi zis: doar ai vazut ca ma
pregateam sa plec, nu aveam de gând sa mai pescuiesc, si nu as fi facut lucrul
acesta si nu l-as face nici acum daca nu ai zice Tu sa-l fac. Si pentru ca s-a
supus cu mintea a vazut minune, a vazut multime mare de pesti. Si a fost asa de
coplesit Sf. Apostol Petru, Simon de atunci, de minunea care s-a facut, încât a
cazut la picioarele Domnului Hristos si a spus: "Du-Te de la mine Doamne, ca
sunt om pacatos". E un fel de considerare a Mântuitorului nostru Iisus Hristos,
un fel de considerare a Mântuitorului mai presus de obisnuit, mai presus de ceea
ce este comun, ca si când l-ar fi vazut pe Domnul Hristos înaltat la cer. În
orice caz era înaltat peste mintea Sf. Apostol Petru care a zis: "Doamne, pentru
cuvântul Tau arunc mreaja în mare". Si a vazut minune, L-a vazut pe Domnul
Hristos facând minune si aceasta l-a coplesit, ceea ce înseamna ca L-a
considerat pe Domnul Hristos mai presus de el. L-a vazut înaltat. Înaltat
înainte de Înaltare.
Al doilea
eveniment asupra caruia îmi place sa ma opresc si îmi revine mereu si în minte,
si în cuvânt este spalarea picioarelor de la Cina cea de Taina. Asa de putin se
face caz de spalarea picioarelor încât eu ma mir cât este de neglijata aceasta
lucrare a Domnului Hristos. Eu va spun clar si apasat: Mântuitorul nostru Iisus
Hristos este Dumnezeul care spala picioarele oamenilor. Deci nu omul a spalat
picioarele oamenilor, ale ucenicilor, ci Dumnezeu a spalat picioarele
ucenicilor. Dumnezeu-omul, omul-Dumnezeu S-a plecat si a spalat picioarele
ucenicilor. Si sa nu uitam: dupa ce a spalat picioarele ucenicilor a zis: "Voi
ma numiti pe Mine Învatatorul si Domnul si bine ziceti, caci sunt. Deci daca Eu,
Învatatorul si Domnul v-am spalat voua picioarele voastre, si voi sunteti datori
sa va spalati picioarele unii altora" (Ioan 13, 13-14). De fapt Domnul Hristos
când a spalat picioarele ucenicilor nu a facut un lucru care l-a facut numai El,
ci a facut un lucru pe care-l faceau oamenii pe vremea Lui. Era o uzanta sociala
sa-si spele oamenii picioarele unii altora. Domnul Hristos a facut un lucru pe
care-l faceau si altii.
Poate
stiti, în Epistola I catre Timotei a Sf. Apostol Pavel, între conditiile de
ocrotire a vaduvelor, între conditiile de îngrijire din partea Bisericii a
vaduvelor era si conditia aceasta: daca a fost femeia unui singur barbat, daca
si-a crescut copii, si între altele este si aceasta, daca a spalat picioarele
sfintilor (cf. I Timotei 5, 10). Daca a spalat picioarele sfintilor, adica
picioarele crestinilor. Daca a considerat pe sfinti ca sfinti si daca i-a
cinstit ca sfinti si daca si-a manifestat cinstirea spalându-le picioarele.
Domnul Hristos a facut aceasta, însa El a facut aceasta nu numai ca om, ci ca om
unit cu Dumnezeu. Asa cum S-a rastignit ca om unit cu Dumnezeu, asa a spalat
picioarele, ca om unit cu Dumnezeu. Si ne-a dat noua porunca, e o porunca: "si
voi sunteti datori sa va spalati picioarele unii altora". Nu s-a încetatenit
lucrul acesta în general în crestinatate din cauza ca unde nu se face asa ceva
nu se poate face, e ceva ce ai face tu pentru altii dar nu ai vrea sa-ti faca
altul tie, asa cum nu a vrut Sf. Apostol Petru ca Domnul Hristos sa-i spele
picioarele. Si de aceea nu s-a încetatenit. Sunt unele fractiuni crestine, unele
secte, care înainte de cina Domnului îsi spala picioarele unii altora. Însa în
Ortodoxie si în general nu s-a încetatenit acest lucru.
Însa duhovniceste e absolut
necesar. Ce înseamna duhovniceste e absolut necesar? Înseamna ca lucrul acesta
trebuie facut în duh. Ce înseamna sa speli picioarele cuiva? Doua lucruri
înseamna. Sa-l faci curat si sa-l consideri mai presus de tine. Duhovniceste,
lucrul acesta trebuie neaparat facut. Sa-l consideri pe fratele tau, pe omul de
lânga tine mai presus de tine, nu pentru ca are o pozitie speciala care îi da
dreptul la o cinstire, ci pentru ca e omul de lânga tine, e omul la care trebuie
sa te referi. Si stiti ca la spalarea picioarelor Sf. Apostol Petru a avut niste
ezitari, niste împotriviri, puternice chiar. A zis: "Doamne, Tu sa-mi speli mie
picioarele?" Si Domnul Hristos i-a zis: "Ceea ce fac acum, tu nu întelegi dar
mai târziu vei întelege". Si el înca o data a zis: "Niciodata nu o sa-mi speli
picioarele". Si atunci i-a spus Domnul Hristos: "Daca nu te voi spala, nu ai
parte cu Mine". Înseamna ca te împotrivesti, înseamna ca nu esti ucenic,
înseamna ca esti împotrivitor, esti în situatia aceea în care ai zis "Doamne, sa
nu Ti se întîmple una ca aceasta" si când ti-am spus ca "nu cugeti ale lui
Dumnezeu ci cugeti ale oamenilor" (Matei 16, 23).
În sfârsit, al treilea eveniment care ma impresioneaza este
Înaltarea Domnului Hristos în întelesul acesta ca Domnul Hristos i-a
binecuvântat pe ucenicii Sai la Înaltare. E ceva extraordinar. De câte ori te
gândesti la Domnul Hristos sa te gândesti la Domnul Hristos Cel binevoitor. Cel
care Se pleaca spre om. Sigur ca atunci când vorbim despre Întruparea Fiului lui
Dumnezeu, lucrul acesta îl exprimam ca Dumnezeu S-a facut om, ca a gasit
modalitatea sa Se apropie de om, ca S-a smerit pe sine ca sa-l ridice pe om, ca
S-a coborât pâna unde era omul ca sa-l ridice pe om pâna unde este firea
omeneasca din persoana Mântuitorului. Dar parca nu întelegem lucrul acesta asa
de bine cum îl întelegem când ne gândim ca a spalat picioarele ucenicilor, desi
e mai mare Întruparea Fiului lui Dumnezeu decât spalarea picioarelor ucenicilor,
si nu întelegem lucrul acesta asa de bine cum îl întelegem când stim ca Domnul
Hristos S-a Înaltat la cer binecuvântându-i pe oameni. E extraordinar.
În legatura cu Înaltarea Domnului
Hristos mai avem relatari si în Faptele Sf. Apostoli de unde aflam, între
altele, ca Domnul Hristos a mai stat cu ucenicii Sai înca 40 de zile dupa
Învierea Sa din morti, de aceea Înaltarea ca sarbatoare este totdeauna în a 40-a
zi dupa Pasti, într-o zi de joi. Tot în Faptele Apostolilor Sf. Evanghelist Luca
relateaza ca au aparut lânga ucenicii Domnului Hristos doi îngeri care le-au
spus: "Barbati galileeni, de ce stati privind la cer? Acest Iisus pe care L-ati
vazut înaltându-Se, asa va si veni" (Fapte 1, 11). Deci i-a încredintat despre a
doua venire a Mântuitorului Hristos.
E important de retinut, si nu tine de taina Înaltarii, de
faptul Înaltarii, aceea ca dupa ce Domnul Hristos S-a înaltat la cer sau în
timpul când se înalta la cer, cât L-au mai vazut ucenicii si dupa aceea,
ucenicii s-au închinat Domnului. Nu a fost pentru prima data când s-au închinat,
avem si alte relatari în Sf. Evanghelie ca ucenicii s-au închinat Domnului
Hristos, sau si altii s-au închinat Domnului Hristos. De exemplu tânarul bogat,
femeile mironosite, când s-au întâlnit dupa Înviere cu Domnul Hristos, se spune
ca s-au închinat Lui. Magii s-au închinat Domnului Hristos la Nasterea Lui din
Preasfânta Fecioara, îndata dupa ce S-a nascut; au fost mai multe situatii când
Domnul Hristos a primit închinare din partea oamenilor, dar la Înaltare a fost
închinarea pe care i-au adus-o ucenicii ca Celui ce S-a înaltat la cer.
Binecuvântarea Domnului aduce
închinarea omului. Închinarea omului aduce bucurie. Bucuria aduce lauda si
binecuvântare. Caci se spune: "Pe când îi binecuvânta S-a înaltat la cer",
ucenicii s-au închinat Domnului Hristos care-i binecuvânta, apoi s-au întors la
Ierusalim "cu bucurie mare" si "erau totdeauna în templu laudând si
binecuvântând pe Dumnezeu". S-ar putea întâmpla ca cineva sa stie ca Sf. Isaac
Sirul defineste rugaciunea ca "o bucurie care revarsa multumire". Asa zice Sf.
Isaac Sirul. Ce este rugaciunea dupa Sf. Isaac Sirul? O bucurie care înalta
multumire. Asa s-a întâmplat la Înaltarea Domnului Hristos. Domnul Hristos i-a
binecuvântat pe ucenici, ucenicii s-au închinat, deci binecuvântarea Domnului
aduce închinarea omului, închinarea a fost înmultitoare de bucurie, caci s-au
întors în Ierusalim cu bucurie mare. Si aici vreau sa mai facem o legatura între
începuturile vietii pamântesti a Domnului Hristos si sfârsitul, adica Înaltarea
la cer, în sensul ca atunci când S-a nascut Domnul Hristos, tot din relatarea
Sf. Evanghelist Luca stim ca pastorilor din Betleem îngerul binevestitor le-a
spus: "Iata va binevestesc voua - ce? - bucurie mare care va fi pentru tot
poporul, ca vi s-a nascut voua Mântuitor care este Hristos Domnul" (Luca 2,
10-11).
Sf. Apostol Pavel în
Epistola catre Filipeni, în cap. 2 are câteva gânduri în legatura cu Înaltarea
Domnului Hristos, dar nu cu Înaltarea ca eveniment, ci cu Înaltarea ca fapt
recunoscut de catre Dumnezeu si de catre sufletul omenesc. Si anume, porneste cu
faptul ca doreste ca în credinciosi sa fie simtirea care a fost în Iisus
Hristos: "Sa aveti în voi simtirea care a fost în Iisus Hristos". Asa îsi începe
Sf. Apostol Pavel gândurile în legatura cu aceasta. Si spune ce simtire are în
vedere: "Care, în chipul lui Dumnezeu fiind, nu a tinut ca la o prada la
asemanarea Sa cu Dumnezeu, ci S-a desertat pe Sine chipul robului luând si
ascultator facându-Se pâna la moarte si moarte de cruce". Si adauga: "Pentru
aceea si Dumnezeu L-a înaltat pe El si I-a daruit Lui nume mai presus de orice
nume, ca întru numele lui Iisus tot genunchiul sa se plece, al celor ceresti, al
celor pamântesti si al celor de dedesubt si toata limba sa marturiseasca ca Domn
este Iisus Hristos întru marirea lui Dumnezeu" (Filipeni 2, 5-11). În cuvintele
acestea, Sf. Apostol Pavel are în vedere Întruparea Fiului lui Dumnezeu, Jertfa
Fiului lui Dumnezeu, bineînteles Învierea, si pomeneste în special Înaltarea, ca
"L-a înaltat pe El si I-a dat Lui nume mai presus de tot numele". De aceea a
facut acestea, "ca în numele lui Iisus tot genunchiul sa se plece, al celor
ceresti, al celor pamântesti si al celor de dedesubt si sa marturiseasca toata
limba ca Domn este Iisus Hristos întru marirea lui Dumnezeu".
Sf. Apostol Pavel în Epistola
catre Filipeni are în vedere conceptia de atunci despre lume, despre univers. Si
priveste universul ca o existenta în trei etaje: pamântul la mijloc, pe care
traiesc oamenii, sus cerul si sub pamânt, iadul. "L-a înaltat pe El si I-a
daruit Lui nume mai presus de tot numele ca întru numele lui Iisus tot
genunchiul sa se plece", adica orice om sa recunoasca Înaltarea si sa aduca
marire lui Dumnezeu, marire Mântuitorului ca Celui înaltat. Si aceasta sa o faca
- genunchii sa si-i plece - "si cele ceresti, si cele pamântesti, si cele de
dedesubt". Toate categoriile de oameni care exista.
Sf. Apostol Pavel, se întelege, vorbeste în limbajul
oamenilor de atunci, în conceptia de atunci, care nu e o conceptie care trebuie
neaparat sa ramâna asa cum a prezentat-o Sf. Apostol Pavel - ca si când ar zice
cineva: pai, daca a zis Sf. Apostol Pavel ca e asa, atunci asa - e un fel de a
vorbi în fond. Pentru ca acum numai Dumnezeu stie unde mai e susul si unde mai e
josul, daca e vorba dupa conceptiile de acum, care sunt conceptii stiintifice si
care nu pot fi în general contestate. Acestea nu sunt lucruri care tin de
credinta. De credinta tine faptul ca Dumnezeu e conducatorul si toata rânduiala
care este e facuta de Dumnezeu. Cum ni se descopera, cum vom sti despre acestea,
nu ne surprinde nimic. Nu ne surprinde, de exemplu faptul ca între pamânt si cer
nu exista compartimente, nu exista un perete, un zid care desparte cerul de
pamânt si asa mai departe. Nu cade cerul nostru când vin oamenii si ne spun: "am
zburat pâna în luna si nu am gasit cerul". Nu l-am gasit pentru ca cerul e
altceva. Chiar Sf. Ioan Gura de Aur spune ca noi stim ca este cer dar nu stim ce
e cerul. Cerul e locul lui Dumnezeu. Dumnezeu nu e marginit într-un loc anume,
ci e pretutindeni. Si daca Dumnezeu e pretutindeni si cerul e pretutindeni. Nu
stim, nu avem elemente care sa ne formeze o conceptie anume despre cer. Cine
poate spune ce e cerul? Cerul e ceva mai presus de întelegerea noastra.
Poate ca cineva a citit predicile
lui Iile Miniat. Au aparut nu demult predicile lui Ilie Miniat si acolo este o
predica despre rai. Si în predica aceasta despre rai Ilie Miniat zice de mai
multe ori: "O, raiule, noi putem sa te dobândim dar nu putem sa te întelegem".
Tot asa e si cu cerul. Stim ca este cer, nu stim ce este. Stim ca este cer - e
locul lui Dumnezeu - si zicem ca este pretutindeni fiindca si Dumnezeu e
pretutindeni. Stim ca este cer si sufletul omenesc îl numim de multe ori cer,
daca vine Preasfânta Treime în sufletul omenesc. Maica Teodosia are o poezie,
"Cer nou", poate unii o cunoasteti de la Timisoara ca ati auzit-o de la mine:
Grait-am ieri cu Domnul prin
lacrimi, si am spus:
De noi cum nu Ti-e sila,
preascumpul meu Iisus?
Cum nu-Ti întorci Tu fata cu
sila de la noi,
Si cum mai vrei sa suferi, faptura de
noroi?
Cum vrei sa calce-n lume piciorul Tau curat,
Cel care peste aripi de îngeri a calcat?
Cum poala preacurata, Stapâne, n-o feresti,
În tina omeneasca sa nu Ti-o murdaresti?
Cum poti sa suferi Doamne miros de putregai,
Când ai tamâia dulce a crinilor din rai?
Cum poti sa rabzi ocara, Tu, Doamne preaslavit?
Cum suferi bezna noastra, Tu, soare stralucit?
Si cum fiind caldura iubirilor ceresti,
În inima mea rece Tu vrei sa locuiesti?
Tu, Cel ce stai în cerul cu mari luminatori,
În iadul meu, Stapâne, cum vrei sa Te cobori?
Ca Petru, ani de-a rândul Te-am izgonit mereu
Iesi de la mine Doamne ca pacatos sunt eu.
Dar n-ai plecat, ba înca cu pasul Tau curat
Ai coborât tot cerul în iadul meu spurcat.
Cu pasul Tau pe mine de tot m-ai curatit,
Cu raza Ta tot chipul Tu mi l-ai stralucit,
Cu focul Tau pe mine cel rece m-ai aprins,
Si peste saracia mea goala ai întins
Un colt al hainei Tale, si m-ai facut bogat,
Mi-ai dat inel, coroana, porfira de-mparat,
Mi-ai încaput în suflet, Tu, Cel neîncaput,
Si sufletul meu, iata, Tu cer nou l-ai facut,
În sufletul meu astazi, Tu Însuti locuiesti,
Cu Maica Preacurata, cu cetele ceresti.
Si pentru toate-acestea Iisuse preaiubit,
În cerul nou din suflet, sa fii în veci slavit.
Sigur ca ideea aceasta ca sufletul
omenesc poate sa fie cer vine si de acolo ca Maica Domnului a fost numita si e
gândita ca cer. Sa ne gândim la o alcatuire de la slujba Ceasului I unde zicem:
"Cum te vom numi pe tine ceea ce esti cu dar daruita? Cer, ca ai rasarit pe
Soarele dreptatii?" Deci Maica Domnului e cer, credinciosii care-L primesc pe
Domnul Hristos în suflet împreuna cu Tatal si cu Duhul devin cer, asa ca cerul
poate fi pretutindenea, poate fi în sufletul omului, poate fi undeva în univers,
dar toate acestea sunt lucruri pe care le gândim în legatura cu Înaltarea
Domnului Hristos.
Se pune acum
o problema, daca nu stim ce-i cerul, cum spunem ca Domnul Hristos S-a înaltat la
cer? Unde S-a înaltat? Stiti ce înseamna aceasta, ca Domnul Hristos S-a înaltat
la cer? Înseamna ca nu mai traieste în conditiile de timp si spatiu în care
traim noi, ca trupul Lui îndumnezeit e altfel decât trupurile noastre, în alte
conditii, ca S-a înaltat mai presus de ceea ce putem gândi noi despre Înaltare.
Doar de aceea e taina Înaltarii. Ceea ce ne intereseaza pe noi nu e atât locul
unde se gaseste firea omeneasca a Domnului Hristos, pentru ca firea omeneasca a
Domnului Hristos se gaseste undeva, într-un loc anume, omul e facut în asa fel
sa nu poata fi peste tot si nici umanitatea din Fiul lui Dumnezeu nu e peste
tot. Dumnezeirea Lui e peste tot. Trupul Domnului nostru Iisus Hristos în chip
tainic e în Sf. Euharistie, dar trupul cel luat din Preasfânta Fecioara, trupul
cel cu care Domnul Hristos S-a rastignit si a înviat si S-a înaltat la cer e
într-un loc anume, noi nu stim unde. Nu stim conditiile, nu stim pentru ca nu ni
s-a descoperit, si daca e vorba, într-un fel nici nu ne intereseaza, taina o
lasam sa fie taina. Ceea ce ne intereseaza pe noi este ca Domnul Hristos nu mai
e în conditia în care traim noi, e undeva mai presus de ceea ce putem gândi noi.
Si apoi important este pentru noi, când ne gândim la Înaltarea la cer a Domnului
Hristos, unde se gaseste Domnul Hristos în raport cu noi, fata de noi. E înaltat
mai presus de noi?
Sf. Maxim Marturisitorul are în Filocalie vol.
II niste aprecieri în scrierea "Capetele despre cunostinta de Dumnezeu",
capetele gnostice. Are niste aprecieri în legatura cu faptul acesta, ca daca
credem în Domnul nostru Iisus Hristos ca înaltat la cer, atunci trebuie ca
gândurile noastre sa fie grupate în legatura cu Domnul Hristos Care e mai presus
de noi. Adica sa nu-L coborâm pe Domnul Hristos la masurile noastre, sa nu-L
coborâm pe Domnul Hristos la conditiile noastre, ci sa-L lasam pe Domnul Hristos
mai presus de noi si sa se grupeze toate gândurile noastre în legatura cu Domnul
Hristos Cel înaltat. Dealtfel noi nu ne mai putem gândi altfel la Domnul Hristos
decât la Domnul Hristos Cel înaltat la cer. Cum S-a înaltat, unde Se gaseste,
iata niste taine. Taine pe care nu le-a elucidat nici Biserica si nu le putem
elucida nici noi. Taine în fata carora ne plecam cu mintea cum s-a plecat Sf.
Apostol Petru când L-a simtit mai presus de el si a zis: "Du-Te de la mine
Doamne caci sunt om pacatos", sau când a zis: "Pentru cuvântul Tau arunc mreaja
în mare". Parintele Arsenie zicea ca noi avem mintea care discuta cu Dumnezeu în
loc sa se supuna fara discutie.
Dragi ascultatori, daca e vorba sa vorbim despre Înaltarea
Domnului Hristos, trebuie sa vorbim despre Înaltarea Domnului Hristos macar în
perspectiva pe care ne-o prezinta Biserica la Înaltarea Domnului Hristos, la
sarbatoarea Înaltarii, când ne spune ca Înaltarea e dumneziasca.
Despre Maica Domnului la Înaltarea
Domnului Hristos spunem ca e mai presus de minte si de cuvânt. Daca Maica
Domnului care-i om, e mai presus de minte si de cuvânt, ce putem zice despre
Domnul Hristos si despre cele ale Lui, care e mai presus de tot ce poate omul
cugeta si spune, cum zice Sf. Simeon Noul Teolog. Nu ajunge gândul pâna la
Domnul Hristos. Domnul Hristos Se coboara la gândurile noastre ca sa ne înalte
mai presus de noi, dar taina ramâne taina. Si noi recunoastem tainele si credem
în ele si dam slava lui Dumnezeu pentru ce stim si pentru ce nu stim si ne silim
sa avem o credinta care sa ne ridice si pe noi.
Care-i calea înaltarii? Pentru ca sa stiti ca viata
crestina, dupa Botez, trebuie sa fie o viata în Înviere. Sf. Apostol Pavel în
Epistola catre Romani are niste aprecieri în legatura cu Botezul si spune ca
omul cel vechi a murit si a înviat omul cel nou. La Botez, la slujba botezului,
preotul spune catre candidatul la botez: "Botezatu-te-ai, luminatu-te-ai,
miruitu-te-ai, sfintitu-te-ai, spalatu-te-ai în numele Tatalui si al Fiului si
al Sf. Duh". S-au întâmplat niste lucruri care sunt începutul vietii pozitive,
vietii crestine si pentru ca Botezul este moarte si înviere, viata trebuie sa
fie în Înviere. Daca am înviat împreuna cu Hristos, atunci nu mai avem altceva
de dorit decât sa ne si înaltam împreuna cu El. Înaltarea, într-un fel, începe
de pe pamânt, înainte de moarte. Cei mai multi oameni cred ca la moarte se
întâmpla toate, atunci înviezi, atunci te înalti, atunci intri în împaratia lui
Dumnezeu. Nu e asa! Esti în împaratia lui Dumnezeu prin viata crestina, daca
duci o viata de om din împaratie, pentru ca exista om care nu e în împaratia lui
Dumnezeu, care chiar daca a fost botezat, a murit din nou, iarasi e în pacate.
Sf. Apostol Pavel vorbeste despre oameni care, desi au înviat, de vii sunt
morti. Sf. Dimitrie al Rostovului spune ca multi oameni poarta suflet mort în
trupul cel viu. În pilda cu fiul risipitor se spune ca a zis tatal: "Fiul meu
acesta a fost mort si a înviat, a fost pierdut si s-a aflat" (Luca 15, 24). Deci
iata, sunt niste învieri înainte de Înviere. Sf. Ioan care a scris "Scara",
vorbind despre nepatimire spune ca nepatimirea este "cerul cel de pe pamânt" si
mai spune ca "nepatimirea este învierea sufletului înainte de învierea
trupului". Asa ca noi suntem candidati la înaltare.
Întrebarea se pune - acum dupa ce si stim si nu stim despre
Înaltare, dupa ce stim ca e taina - care e calea înaltarii noastre? Cred ca la
unii v-a si venit în minte: calea înaltarii noastre e smerenia. Sf. Apostol
Pavel zice ca L-a înaltat Dumnezeu pe Fiul Sau - se întelege, dupa firea
omeneasca, pentru ca dumnezeirea a fost totdeauna înaltata - pentru ca S-a
pogorât, S-a desertat pe Sine, a trait o viata de desertare. Ce înseamna de
desertare? O viata în care nu si-a afirmat dumnezeirea Sa decât în mod
întâmplator si foarte retinut. Asta înseamna desertare. Nu S-a manifestat cu
toata dumnezeirea, cu toata capacitatea Lui aici pe pamânt. A facut minuni, le-a
spus la oameni sa nu spuna nimanui, toate le-a facut în smerenie. Pentru ca
conditia vietii crestine este smerenia. Fara smerenie nu exista înaintare. Dar
sa stiti ca smerenia nu e ostentativa, ca eu sunt cel pacatos, eu sunt cel mai
nu stiu ce, aceasta e o moda. Daca nu simti tu în sufletul tau smerenie, nu
numai în întelesul ca ai facut pacate, caci smerenia e de mai multe feluri.
Exista o smerenie a omului pacatos, o smerenie a vamesului care-si recunostea
pacatele, o smerenie a femeii pacatoase care recunostea ca a facut pacate si
cerea ajutor de la Dumnezeu. De fapt aceasta nu e atât smerenie, cât constiinta
pacatuirii. Domnul Hristos nu a avut o astfel de smerenie, ca nu a putut-o avea.
Fiul lui Dumnezeu nu avea pacate. A afirmat El însusi lucrul acesta când a zis:
"Cine ma va vadi pe Mine de pacat?" (Ioan 8, 46). Deci nu putea avea o astfel de
smerenie, dar si o smerenie care înseamna constiinta pacatoseniei este o
smerenie care înalta, pentru ca te angajeaza sa nu mai fii pacatos. Daca esti
pacatos sa nu mai fi. Când îti recunosti pacatul e un semn bun. Si mai exista o
alta smerenie, smerenia sfintilor. Smerenia aceasta a avut-o de exemplu Maica
Domnului, care a zis "Iata roaba Domnului, fie mie dupa cuvântul tau" (Luca 1,
38). Care s-a supus si a zis: "a cautat spre smerenia roabei Sale" (Luca 1, 48).
O astfel de smerenie a avut Sf. Ioan Botezatorul care a zis ca el e prietenul
mirelui si se bucura de mire si ca "Acela - adica Domnul Hristos - trebuie sa
creasca, iar eu sa ma micsorez" (Ioan 3, 30).
Sf. Isaac Sirul zice ca smerenia adevarata are cel care a
trecut prin conacele tuturor virtutilor. Deci cel care si-a agonisit virtutea,
acela trebuie sa fie smerit, cu o smerenie pe care o apreciaza cumva Sf. Petru
Damaschin spunând ca omul când face binele este colaborator al lui Dumnezeu, si
cu cât faci mai mult bine, cu atât trebuie sa fii mai smerit, gândindu-te ca
Dumnezeu te-a ales ca sa fii angajat al Lui, sa fii colaborator al Lui la
împlinirea binelui. Orice virtute pe care o realizam în suflet ne deschide calea
spre înaltare. Dar o cale spre înaltare lamurita de Sf. Apostol Pavel este în
Epistola catre Coloseni cap. 3, unde zice el, descrie el: "Cugetati cele de sus
nu cele de pe pamânt, unde Hristos este de-a dreapta lui Dumnezeu. Ca voi ati
murit si viata voastra este ascunsa cu Hristos întru Dumnezeu. Deci lepadati si
voi toate acestea, omorâti madularele voastre cele de pe pamânt: curvia,
necuratia, patima, pofta rea si zgârcenia care este o închinare la idoli,
lepadati si voi toate acestea, mânia, iutimea, rautatea, defaimarea, cuvântul de
rusine din gura voastra, nu va mintiti unii pe altii". Desfiintarea pacatului
este cale catre înaltare. Si apoi adaugarea virtutilor: "Îmbracati-va ca alesi
ai lui Dumnezeu, sfinti si preaiubiti cu milostivirile îndurarilor, cu
bunatatea, cu blândetea, cu smerenia, cu îndelunga-rabdare, îngaduindu-va unii
pe altii, iertând unul altuia si peste toate îmbracati-va cu dragostea care este
legatura desavârsirii si pacea lui Hristos care covârseste toata mintea, sa
stapâneasca în inimile voastre" (Coloseni 3, 2-15). Asta-i calea înaltarii.
E bine sa avem în vedere înca
ceva, si anume ca pe acelasi munte în care Domul Hristos a suferit în gradina
Ghetsimani, S-a smerit înaintea lui Dumnezeu, de pe acelasi munte S-a înaltat la
cer. Pentru ca exista o legatura între smerenie si înaltare. Vrea cineva sa se
înalte cu Domnul Hristos? Trebuie sa fie smerit. Dupa puterea lui. Bineînteles
ca Domnul Hristos nu va cere de la noi lucruri pe care nu le putem avea, dar în
orice caz sa le avem în vedere. Si în masura în care mergem pe calea înaltarii
noastre, unita cu Înaltarea Domnului Hristos, vom cunoaste mai bine si mai
curând, vom cunoaste mai mult din taina Înaltarii. În orice caz, oricât am
cunoaste, taina Înaltarii ramâne taina. Si daca marturisim, daca dam marturie
despre Înaltarea Domnului Hristos, sa stiti ca alta marturie mai buna nu putem
avea decât aceea întru smerenie. "Cel ce se smereste pe sine se va înalta" (Luca
18, 14). Îl va înalta Domnul Hristos. Asa se întâmpla cu cei care se gândesc la
taina Înaltarii, care au în vedere taina Înaltarii Domnului Hristos, care se
uimesc de Înaltarea Domnului Hristos, dar care stiu totodata ca taina ramâne
taina. Dumnezeu sa ne lumineze!
O întrebare: daca la fiecare sarbatoare se repeta în mod
tainic Înaltarea?
Nu. Se
repeta în constiinta noastra. În realitate Domnul Hristos nu se mai înalta, caci
e înaltat gata. Domnul Hristos nu mai înviaza, caci a înviat. Însa sarbatorile
sunt prilejuri de actualizare a acelor evenimente, la care au participat cei
care au participat, ca sa avem si noi putinta sa participam la acele evenimente.
"Astazi Se naste din Fecioara" zicem noi la sarbatoarea Nasterii Domnului nostru
Iisus Hristos ca si când lucrurile se petrec în actualitatea noastra dar care de
fapt nu se mai petrec, nu se repeta, dar pentru noi este ca si când am fi la
pestera din Betleem, chiar suntem chemati, suntem chemati sa mergem pe muntele
Taborului la Schimbarea la fata, suntem chemati sa mergem la mormântul
Mântuitorului la Pasti, dar toate acestea sunt în duh, nu sunt repetate ca
evenimente, ci ca sarbatori doar.
Ce ne puteti spune despre spalarea picioarelor în duh?
Ceea ce am spus. De fapt am
explicat ca a spala picioarele în duh înseamna a-l curati pe omul de lânga tine,
a-l dezvinovati, a-l despovara, a-l face curat, pentru ca spalarea are rostul de
a-l face curat. Adica sa nu-l judecam si sa nu-l defaimam si sa nu-l bruscam, ci
sa-l curatim, sa-l facem din murdar, daca este, curat, prin spalarea pe care i-o
aducem. Si mai este înca ceva: sa-l cinstim, adica sa-l respectam, sa ne
consideram mai prejos de el. "Unii pe altii mai de cinste facându-va" (Filipeni
2, 3), scrie Sf. Apostol Pavel în Epistola catre Filipeni, sau în Epistola catre
Romani: "În cinste unii altora dati-va întâietate" (Romani 12, 10). Vedeti ca în
ce priveste iubirea de aproapele, masura este sa iubesti pe aproapele tau ca pe
tine însuti, dar în ceea ce priveste cinstirea, zice unul pe altul mai de cinste
facându-va. E mai presus de cinstirea pe care ne-o dorim noua însine, mai mult
sa dam. Si stiti ca Domnul Hristos când a fost cinstit de o femeie care a turnat
peste El mir, asa de mult a cinstit-o pe acea femeie si fapta ei, încât a zis ca
oriunde se va propovadui Evanghelia, sa se spuna si ce a facut ea, spre
pomenirea ei. Deci Domnul Hristos tine la lucrul acesta, ca noi sa fim unii fata
de altii cinstitori. Ori cinstirea - pe mine m-ar stingheri de exemplu daca
cineva ar vrea sa-mi spele picioarele, caci acesta e un lucru care îl face
fiecare singur, dar - în duh suntem datori sa o facem si o facem prin aceea ca
aducem cinstire oamenilor din jurul nostru si prin aceea ca ne silim sa-i
curatim, sa-i avem curati, sa-i facem noi însine curati.
Parinte, ce ne puteti spune în
legatura cu ceea ce se relateaza în cap. 15 din Epistola catre Corinteni în
legatura cu Învierea lui Hristos si învierea noastra si afirmatia pe care ati
facut-o ca nu se stie unde este trupul omenesc al lui Hristos?
Nu se stie! Cine stie? Zicem ca e
la cer, nu? Iar trupurile noastre vor fi asemanatoare trupului lui Hristos
înviat, atât stim din învatatura Bisericii. Mai mult nu stim. Nu a vazut nimeni
un trup ca acela al Domnului Hristos care a strabatut prin piatra si care a
strabatut prin usile încuiate.
Parinte, ne puteti spune ce deosebiri sunt între mântuire
si desavârsire?
Da. Mântuire
înseamna eliberare, scapare de ceva care se împotriveste, de exemplu de pacat,
de moarte, de suferinta, iar desavârsirea este deplinatate, e perfectiune. Sunt
trei etape în conceptia ortodoxa: mântuirea, desavârsirea si îndumnezeirea.
Mântuirea e începutul în întelesul ca cel mântuit nu mai e stapânit de patimi si
de pacate. Cititi de exemplu în Epistola Sf. Apostol Pavel catre Corinteni, în
prima epistola în cap. 6 unde se spune: "Nu va faceti socoteli gresite. Nici
desfrânatii, nici cei lacomi de avere, nici hotii, nici cei rai de gura, nici
betivii nu vor intra în împaratia lui Dumnezeu". Si dupa aceea adauga: "Asa ati
fost unii dintre voi dar v-ati curatit, v-ati spalat, v-ati îndreptat". Asta
înseamna ca sunt pe calea mântuirii pentru ca mântuirea de fapt este un proces,
nu este un lucru care se realizeaza într-o anumita clipa. În orice caz, la Botez
se considera ca omul e mântuit si ca celelalte câte urmeaza sunt ale omului
mântuit. Ei, mântuirea nu e totul, e undeva la început. Pe baza acestei situatii
noi, pe legatura aceasta cu Dumnezeu care se realizeaza în mântuire, omul
înainteaza în virtuti si merge spre desavârsire. Desavârsirea la care suntem
chemati e desavârsirea Tatalui ceresc, iar desavârsirea Tatalui ceresc ne este
prezentata de Domnul Hristos în raport cu iubirea. Zice: "ca sa fiti fii Tatalui
vostru Celui din ceruri care rasare soarele peste cei buni si peste cei rai,
trimite ploaia peste cei drepti si peste cei nedrepti", si la urma zice "fiti
dar voi desavârsiti precum Tatal vostru Cel din ceruri desavârsit este" (Matei
5, 45-48). Sf. Apostol Pavel în Epistola catre Coloseni zice: "Îmbracati-va cu
iubirea care e legaura desavârsirii" - deci tot iubirea o are în consideratie în
legatura cu desavârsirea. Iar Sf. Isaac Sirul, întrebat fiind ce este
desavârsirea, zice: "o prapastie de smerenie". Deci o smerenie fara sfârsit. Si
pe considerentul acesta s-a ajuns la gândul ca desavârsirea trebuie urmarita mai
ales în doua lucruri, si anume în smerenie si în iubire. Dar desavârsire în
general înseamna deplinatate. Sa nu te multumesti niciodata cu putinul pe care
l-ai facut, dar nici sa nu te tânguiesti ca nu ai facut destul, ci sa fii
angajat totdeauna spre mai mult si spre mai bine si spre mai frumos. Pâna ajungi
la desavârsirea fara hotar, ca nu se poate spune ca cineva, într-un moment dat,
a ajuns la desavârsire, la deplinatate, la perfectiune si mai ales la
desavârsirea Tatalui ceresc. Sf. Isaac Sirul spune ca desavârsirea e fara hotar.
Si apoi - bineînteles ca lucrurile acestea nu sunt cu granite între ele, pâna
aici e mântuirea de aici încolo e desavârsirea, toate lucrurile acestea merg
unele cu altele, sunt amestecate în viata duhovniceasca - urmeaza îndumnezeirea
care consta în lucrarea lui Dumnezeu asupra omului. Când face Dumnezeu ceea ce
omul nu mai poate face.
În
episodul pescuirii minunate dupa Înviere se specifica un anumit numar de pesti.
Are vreo semnificatie?
153 de
pesti. Nu stiu daca are vreo semnificatie. În Filocalie este la Evagrie Ponticul
un cuvânt despre rugaciune care e constituit în 153 de capete. Are el, acolo,
niste gânduri, dar nu stiu. Poate sa simbolizeze ceva dar nu stim ce anume. Si,
de fapt, poate ca nu atât se spune numarul, cât se arata minunea. Ca zice: "Si
atâtia fiind, totusi mreaja nu s-a rupt". Asta o stiu pescarii. Noi, care nu
pescuim nu stim nici cât au fost de mari si nici când se rupe mreaja daca sunt
atâtia sau atâtia pesti. Si totusi, fiind 153, mreaja nu s-a rupt. Înseamna ca
de fapt numarul acesta se afirma mai mult pentru a se scoate în evidenta
minunea, nu pentru simbolismul numarului.
(Pr. Teofil Paraian - 1996)